Főoldal | Regisztráció | Bejelentkezés | Ismertető | Kapcsolat |

Ismertető

A Szenzomotoros és Kognitív Profil Teszt az iskolai készségek fejlődésében szerepet játszó legfontosabb háttér funkciókat és képességeket méri fel. Célja, hogy sokoldalú képet adjon az egyén vagy csoport erősségeiről és fejlesztendő területeiről, hogy az adatok alapján hatékony fejlesztési terv, személyre szabott tanítás és a csoport speciális igényeihez igazodó tanítás legyen kialakítható. Az adatlapú döntéshozatal különösen fontos az alacsony szociokulturális háttérű és/vagy neuroatipikus fejlődésű tanulók szempontjából.
A jelen teszt elődje a Nemzetközi Kognitív Profil Teszt magyar változata (Smythe, 2002), amely egy több nyelvre lefordított eljárás a diszlexia különböző nyelveken való megjelenésének vizsgálatára (Gyarmathy, Smythe, 2000; Smythe, 2002). A Kognitív Profil Teszt korábbi online változatát több kutatásban is alkalmazták már (Kertzman et al. 2017; Gyarmathy et al. 2019; 2021).
A teszt friss verziója többnyelvű, így angol, német, spanyol, finn, magyar és ukrán nyelven is el lehet végezni a tesztet. Ezzel lehetővé válik a többnyelvű gyerekek vizsgálata, illetve összehasonlító kutatások során is jól használható az eszköz.
A feladatok játékosak és a kompetencia érzetét adják, így a gyerekek szívesen vesznek részt a tesztelésben. A teszt ingyenes, és pedagógusok is használhatják, az online verzió használatához nem szükséges speciális képzettség.

További információk:
Gyarmathy É. (2009) Kognitív Profil Teszt. Iskolakultúra 3-4. 60-73.
Gyarmathy É, Smythe, I. (2000) Többnyelvűség és az olvasási zavarok. Erdélyi Pszichológiai Szemle. December. 63-76.
Gyarmathy É, Gyarmathy Zs, Szabó Z, Pap A & Kraiciné Szokoly M (2019) Tizenévesek és felnőttek kognitív profiljának online mérése. Opus et Educatio, 6. évfolyam 3. szám, pp. 297-309. http://opuseteducatio.hu/index.php/opusHU/article/view/330/574
Gyarmathy, Gyarmathy Zs, Szabó Z (2021) A Sakkpalota képességfejlesztő program hatásvizsgálata. Új Pedagógiai Szemle 71. évfolyam 03-04. szám.
Kertzman, S, Gyamathy E, Vainder, M, Vojtová, V, Mikulášek. L, Sirota, A, Motschnig, R, Hagelkruys, D, Lerer, B. (2017) Web-based Real-time Neuropsychological Assessment in Dyslexia. BMC Psychiatry, BPSY-D-16. ISSN 1471-244X.
Smythe, I (2002) Cognitive factors underlying reading and spelling difficulties: a cross-linguistic study. Thesis submitted for the degree of Doctor of Philosophy, Department of Psychology, School of Human Sciences, University of Surrey, Guildford, UK.