Útmutató a Kognitív Profil Teszt és Szenzomotoros Profil online vizsgálatokhoz
Életkori sávok
A feladatokat nehézségük alapján betűjelekkel ellátott modulokba soroltuk. Egy-egy modul több osztályfoknak és életkornak is megfelel. A vizsgálandó egyén vagy csoport jellemzői határozzák meg, hogy melyik modul felel meg a legjobban. A döntést a vizsgálatot végzőknek kell meghoznia.
Modul |
évfolyam |
életkor |
E |
iskolaelőkészítő |
5 -10 éves |
A |
óvoda nagycsoport - 2. osztály |
5 -10 éves |
B |
2. - 4. osztály |
7 -13 éves |
C |
4. - 7. osztály |
10 -16 éves |
D |
7. osztálytól felfelé |
12 évtől felfelé |
Tesztfeladatok és az eredmények értelmezése
Az egyes feladatok a következő területeket mérik:
Részletesebben:
A Szóértelmezés és a Figura feladatok az értelmi képességeket mérik. Az értelmi képességek esetleges jelentősebb elmaradása minden más területet befolyásol.
Megfigyelési idő teszt ideg-pszichofiziológiai mérési módszer, amelynek az eredménye a végrehajtó funkciókat jelzi, némi korrelációt mutat az általános intelligenciát mérő tesztek eredményével, illetve a mentális feldolgozási sebességgel, de a vizuális feldolgozás hatékonyságát is jelzi.
Képpár feladattal a szimultán képemlékezetet vizsgáljuk a vizuális egészek feldolgozásának képessége, a holisztikus, egyidejű ingerek megtartása.
Képsor feladat a szekvenciális képemlékezetet, az egymást követő vizuális ingerek feldolgozását a módszeres információk kezelését mutatja.
Számsorok feladat auditív emlékezet feladat.
A Fordított számsor feladat eredménye (számsorozat visszafelé) a munkamemória hatékonyságát mutatja, vagyis a mentális feladatvégzés közben felvehető elemek számát, és az ingerekkel való mentális műveletvégzés pontosságát jelzi. A mentális fordítás szükségessége miatt a feladatban gyengén teljesíthetnek a tanulási zavarokkal küzdő személyek.
Az iskolai készségeket a Szóolvasás (olvasás), a Szavak (helyesírás), az Álszavak (fonológia), a Művelet (számolási készség) és a Mennyiség (számolási készség) feladatok mérik.
Szóolvasás sebessége feladat jelzi, ha az olvasási képesség terén elmaradás van. Az oka lehet a gyakorlatlanság, de lehet az olvasászavar jele is. Diszlexiás egyének is megtanulhatnak jól olvasni, de a szóolvasási sebességben megmutatkozik a nehézség. A feladat ugyanakkor jelzi az információ feldolgozás pontosságát is.
Szavak írása a helyesírást mutatja, jelzi, milyen szinten sikerült a szavak képét bevésni. Jellemzően az olvasászavarok jelzője felnőtt korban.
Álszavak írása a fonológiai tudatosságot mutatja, mert olyan szavakat kell leírni, amelyeket korábban nem láthatott, vagyis a betű-hang megfelelést helyben a vizsgálati személynek kell kidolgoznia.
A Művelet feladat, a számolási műveletek végzése mutatja az alapvető számolási készséget.
Mennyiség feladat mutatja a mennyiség- és számfogalom meglétét. A mély, avagy mennyiségi diszkalkúlia, vagy esetleg súlyosabb értelmi elmaradás jele, ha ebben a feladatban nem tud teljesíteni a vizsgálati személy.